Thursday, May 16, 2013

Buah Salak

Assalamualaikum semua..

Kelmari, buat pertama kali aku tengok dan pegang buah salak ni dalam hidup aku. Buah ni Kak Noreen yang bagi. Rupanya, buah ni macam kulit tenggiling pun ada ye sebab ada tajam-tajam dan kulit yang berlapis. Rupa pun dah ada dah cam tenggiling.

Nak jadi cerita, aku ni kan first time tengok dan pegang buah ni, terus aku terbayankan macam mana la rasa buah ni. Aku suruh Khairiah kupas buah ni. Sekali isi buah salak ni dah sebiji macam bawang putih. Haa...apa lagi, dalam kepala aku dah ingat rasa dia macam bawang putih la. Terus tak berani makan. Hahahah. Khai gelakkan aku sebab aku macam jakun je. Dia kata buah ni sedap.

Buah Salak mempunyai rasa yang manis atau masam-masam manis dan kelat sedikit biasanya dimakan dalam keadaan segar tetapi boleh juga dibuat jeruk. 
Ini info yang aku ambil daripada encik google. Apa khasiat buah salak?


Khasiat Buah Salak :
Tahukah Anda bahwa manfaat buah salak bagus untuk mengobati beberapa penyakit? Salak, atau yang memiliki nama latin Salacca Edulis mengandung nutrisi yang cukup tinggi seperti kalsium, flavonoida, saponin, dan tanin. Selain dijadikan sebagai obat, salak juga sering dijadikan beragam cemilan. Untuk lebih jelasnya, yuk kita simak satu per satu.
Obat Mata
Salah satu manfaat buah salak adalah sebagai obat mata. Berdasarkan penelitian oleh para ahli kesehatan, buah salak mengandung betakaroten yang bagus untuk mata. Bagi Anda yang ingin menjaga kesehatan mata tetapi bosan jika harus mengkonsumsi jus wortel terus menerus, sekarang Anda punya alternatif lain, yaitu mengganti jus wortel dengan jus salak.

 Bagi korang yang suka makan buah ni, meh la kongsikan lagi info menarik mengenai buah salak ni dengan aku ye.

OK..till meet again
 

1 comment:

  1. buah salak sedap la dear.. nak2 lagi kalau jeruk salak.. mak aihh.. meleleh air liur klu tringat.. hehehe.. tp, tang kulit cm tenggiling tu mmg anis stuju..

    ReplyDelete

My friend say: