Wednesday, March 22, 2017

Projek Sushi & Kimbap....Sushi Ke Kimbap?

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua. Nak cerita kisah minggu lepas, waktu rehat panjang hari Jumaat.
Unit aku sebenarnya ada orang baru masuk iaitu CC Mawar. CC Mawar ni rupanya sama dengan aku, minat Korea. Makanya, ada la juga aku geng nak bercerita daripada makanan sampai la ke dunia hiburan Korea...gitu.

Nak dijadikan cerita, ada satu hari tu, CC Mawar bawa kimbap ke ofis, bekalan breakfast. Makanya timbullah idea kengkawan satu unit nak belajar buat kimbap. Dorang panggil sushi..ye la, rasanya macam sama sushi. So, hari Jumaat tu kitorang mulakan projek sushi & kimbap.
Oh ye, petang Khamis tu, aku dan kengkawan masing-masing sibuk beli barangan keperluan untuk buat Sushi & Kimbap tu. Aku sendiri beli barangan keperluan tu dengan cik kembar. Macam-macam yang aku beli..antaranya beras sumo, minyak bijan, bayam, sosej, isi ketam, bijan dan beberapa keperluan yang lain.

So, tengah hari Jumaat tu kitorang terus mulakan aktiviti membuat sushi & kimbap. CC Mawar ajar cara-cara buat sushi, aku pulak buat kimbap. Aku ni both sushi & kimbap aku okay je sebab tekak boleh terima. Sebenarnya, nak buat kimbap ni tak susah mana pun cuma tang nak menyediakan bahan-bahan tu je yang penat sikit. Remeh la kata orang. Mana tidaknya, setiap bahan tu perlu disediakan dan cara potongan pun kenalah betul. Nak masak certain bahan pun kena betul juga.
Hmm...tak nak bebel banyak...korang tengok je la hasil daripada kami yang masih baru dan amatur dalam membuat sushi & kimbap. Rupa tu nak kata cantik sangat tak lah, tapi rasa tu tetap ada. For first timer, should be okay la kan? Lainlah kalau ni yang kami buat hari-hari...

Ni yang Kak Ila buat, cantikkan? Bulat-bulat je...hahaha. Kemas pulak tu
Ni hasil yang kami buat ramai-ramai. Biasalah, baru pertama kali buat...cantik tak cantik belakang kira..janji rasa dia sedap..hahaha
Tiga roll ni aku yang buat...kimbap yang aku gulung sendiri tanpa guna tikar gulung tu..hahaha. Jenuh aku cari kat rumah tak jumpa pulak. Nasib pulak menjadi gulungan tu..hahahah 
Ni hasil setelah dipotong...aku bawa balik sikit untuk cik kembar sebab dia memang teringin betul. Hehehe...

Seronok juga tau sesekali masak beramai-ramai. Gotong-royong gitu. Ada next project in plan..hehehe..apa tu? Tungguuuuuuu

Okay....till we meet again

1 comment:

My friend say:

Nuff Ads