Monday, September 15, 2014

Jerawat Berleluasa Di Muka

Assalamualaikum...

Selamat pagi semua. Huih..senyap je ofis ni. Ramai yang cuti kot. Ye la, esokkan cuti Hari Malaysia, mesti ramai yang ambil cuti hari ni tambahan pulak cuti sekolah. Aku? Hahaha..mana ada anak nak cuti sekali. Lagipun hari ini ada orientation programme. So, kena la kerja.

Image : Google
Tapi nak ngadu ni, muka aku sekarang dah tumbuh beberapa biji jerawat yang amat menyakitkan. Cis! Berani jerawat ni singgah dengan muka kita. Isk isk isk..tak patut sungguh. Apalah salah diriku sampai jerawat ni nak juga menempek kat muka ni. Kalau jerawat kecil takpe la juga, ni besar besar tau. Adoi..nak cuci muka pun jadi serba salah je bila sampai tang tempat berjerawat. Aduh..sakit!

Apa sebab ya jerawat tumbuh kat muka? So, sempatlah aku cari sedikit info berkenaan jerawat. Nak cari punca kenapa jerawat ni boleh duduk kat muka aku ni. Hmm...ini info yang aku dapat.

  • Perubahan hormone
  • Tekanan (Stress) 
  • Tekanan fizikal
  • Tekanan emosi
  • Pemakanan
  • Toksin
  • Faktor Genetic
  • Allergic atau alahan
  • Perubahan biologi badan
  • Persekitaran & Pencemaran
  • Jangkitan pada kulit & Resdung
  • Faktor Cuaca
Sumber : SINI

Aku rasa salah satu tu ada kena mengena dengan jerawat yang tumbuh kat muka aku ni. Hmm..kena cari ubat untuk kecutkan jerawat ni. Kena gigih ni..mak dah tegur pun semalam tau. Hahaha...mak memang ambik berat dengan anak-anak dia ni.

Okay...till we meet again

5 comments:

  1. Mslh kan klau ada jerawat lya paling tak suka tu

    ReplyDelete
  2. jerawat oh jerawat.. sejak2 kawen ni dah jarang sangat naik jerawat.. so ubat dia kene kawen la kot...kekeke

    ReplyDelete
  3. Akk jrg nek jerwat tapi ckgu akk kata jerawat kurgkan risiko jadi kanser...

    ReplyDelete
  4. muka fae mdh tumbuh jerawat. jenis skin muka fae a bit oily :(

    ReplyDelete
  5. Banyak kan minum air masak, kawal stress dan boleh mengambil suplemen untuk makanan tambahan :)

    ReplyDelete

My friend say:

Nuff Ads