Saturday, April 26, 2014

Siapakah Wali Anda?

Assalamualaikum...

Selamat malam semua. Dah lewat malam ni, dah dinner ke?

Sebenarnya aku jenguk timeline Facebook tadi sekadar nak cari ilham untuk update entri baru. Alhamdulillah, ada sesuatu yang aku jumpa dan sesuai untuk kongsi dengan korang semua. Ehem..especially buat mereka yang masih bujang dan yang bakal melangsungkan perkahwinan. 


Siapa wali anda?
nikah
image: Facebook
Klik gambar untuk clear view ya. Sudah pastinya bapa kandung sebagai orang pertama yang akan bergelar wali kita akan tetapi, kalau bapa kandung dah meninggal dunia macam kes aku dan adik-beradik dan takde pulak adik-beradik lelaki malahan datuk pun dah meninggal dunia, macam mana kan? Haa...kat dalam gambar ni dia susun ikut turutan siapa yang layak menjadi wali.


Apa yang diperlihatkan sangat jelas, cuma bab nak mencari tu untuk agak sedikit susah. Hmm...biarlah itu menjadi rahsia keluarga ya. Ingat, bukan senang2 kita nak cakap guna wali hakim je kalau susah2. Setahu aku, kita perlu usaha mencari wali dikalangan mereka yang betul2 layak dan kalau dah memang takde baru boleh guna wali hakim. Itu pun ada syarat-syaratnya.


Aku tak pandai nak jelas ikut hukum hakam bab2 agama bagai. Kang salah, aku dan korang juga dosa. Cukup aku share dan explain secara general. Rasanya ada antara korang yang lagi arif daripada aku bab2 ni. Well actually, aku share ni pun sekadar perkongsian untuk malam minggu ni. Dari aku merapu baik kongsi benda berfaedah, ye tak? Harap dapa serba sedikit membantu ya.

Okay...till we meet again

8 comments:

  1. Thanks for sharing :) Walaupun saye xnak kahwin lagi. Haha XD

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpe Karimah, mana tau suatu hari nanti berguna juga

      Delete
  2. yang husna taw, bapa saudara sebelah ayah je..:p

    ReplyDelete
  3. abang lya yg akan jadi wali nnt :)

    ReplyDelete
  4. tq hanim sebab share ni.. sebab kadang2 konfius gak.

    ReplyDelete
  5. adehh, kak pening eiqa baca carta tu, hahaa
    sedih la ble cakap psal bapa kndung ni :(

    ReplyDelete

My friend say:

Nuff Ads