Thursday, January 23, 2014

Salji Di Indonesia?

Assalamualaikum...
 

Terdenger sok sek sok sek yang mengatakan salji telah turun di Indonesia pada hujung tahun lepas. Apakah? Salji di Indonesia? Adakah ia sorotan daripada salji yang turun di Vietnam? Atau mungkin juga kat Mesir? Hmm...kalau kat Vietnam dan Mesir tu fenomena alam, kuasa Allah yang menurunkannya. Jadi, apa kes pulak salji yang turun kat indonesia ni? Betul ke? Detective Ainim pergi menyiasat...

Hasil siasatan detektif Ainim menemukan jawapannya. Eleh..dan dan jadi detektifkan. Okay..sebenarnya salji yang turun tu bukanlah salji asli tetapi salji buatan manusia. Bertempat disebuah pusat beli belah di Surabaya, Indonesia. Pihak pasaraya memeriahkan sambutan Krismas dengan membuat salji buatan manusia. Salji sintetik la kiranya. 


Credit: Youtube

Haa....maka dengan itu terbuktilah yang tiada salji asli turun pun. Cumanya berita salji buatan manusia ni tetibe je jadi femes. Walau bagaimana pun, siasatan akan terus dilakukan. Manalah tau kalau betul turun. Who knows? Bila Allah berkehendakkan sesuatu, tiada apa yang mustahil. Seperti yang terkandung dalam Surah Yassin ayat 82 yang bermaksud:
Sesungguhnya keadaan kekuasaanNYA apabila ia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Ia berfirman kepada (hakikat) benda itu: "Jadilah engkau!". Maka is terus menjadi.

Okay...till meet again

20 comments:

  1. Replies
    1. ikut berita buatan manusia...tapi ada sesuatu yang saya jumpa

      Delete
    2. Abg Eraz berita seterusnya.. Wah!

      Delete
  2. manusia punya rekaan je tu kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah Lya...tapi saya teruskan siasatan ya

      Delete
  3. Replies
    1. haah Mama..tapi saya akan siasat lebih lanjut.. eceh eceh

      Delete
  4. Replies
    1. biasalah kak..benda pelik sume orang minat

      Delete
  5. Ada dengar jugak pasal salji di Indonesia ni.. Betul ke? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. so far, takde kesahihan pasal salji turun. yang saya share ni pun salji sintetik

      Delete
  6. salji rekaan rupanya... apakah??? ni perlis dah bersuhu sejuk ni... apakah mungkin akan bersalji juga??? ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak, berapa ye suhu kat perlis sekarang ni?

      Delete
  7. Cehhs... nasib baik tak tengok lagi video tu... kalau tak buang karan jerrr..!

    Tapi Ainim perasan tak malam tadi sejuk betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kak..perasan, sejuk sangat kan

      Delete
  8. sila sambung penyiasatan wahai detektif :)

    ReplyDelete

My friend say: