Thursday, September 19, 2013

Jom Buat Ais Kerim Oreo Sendiri!!!

Assalamualaikum....

Dipagi yang bahagia ini..cewah, aku nak share something yang sangat menarik selera makan aku. Hehehe..Okay..sila abaikan kegilaan aku pepagi buta ni. Sebenarnya, aku nak share cara buat ais kerim sendiri. Ala..hand-made ice cream tu. Semalam aku tengah dok scroll timeline Facebook. Actually masa tu dah pukul 12am, baru terhegeh2 nak online, sebab aku balik lambat dari office. Masa scroll tu, tetibe nampak sorang member ni share gambar cara-cara buat ais kerim sendiri. Ais kerim oreo pulak tu. Nyum nyum..

So, kat bawah ni cara-cara buat ais kerim sendiri.
1) - setengah tin susu pekat (ikut kemanisan masing2)
- 1 1/2 gelas susu cair(ducthlady kotak pon boleh..ikut kecairan @ kepekatan yang dikehendaki)
- 1 sudu ovalette (pastikan halal)* (dapatkan di KEDAI KEK)
- sedikit esen vanilla *(dapatkan di KEDAI KEK)
- blendkan sampai gebu.
2) gaulkan hasil yang di blend dengan biskut oreo (vanilla) yang dah dihancurkan.
3) masukkan dalam peti ais. (freezer)

Kredit kepada sjiehan.com yang berkongsi resipi dan cara-cara buat ais kerim ni ya.

Aku nak try buat ais kerim ni nanti. Bila ada kesempatanlah. Harap menjadi. Hihihi..Korang pun jangan lupa try ya. Kalau menjadi, ehem..share ngan aku sekali boleh.hehehe

Okay..till meet again

IKLAN

5 comments:

  1. rajin nya akak..:) resipi nie sesuai utk orang bujang..simple :) nice sharing kak^^

    ReplyDelete
  2. waahhhh! thank you dear, insyaAllah kenit nak try buat pasni. Boleh jimat duit plus budak2 konpom makan eskrem straight seminggu! hehe (^_^)

    p/s: jogging jap sambil klik ESCAPE ;)

    ReplyDelete
  3. Woaaaa bestnya. Mmg berguna nie. Thanks share ^^

    ReplyDelete
  4. ramai yang tengah demam ais krim orea buatan seniri ni. InsyaAllah satu hari nnti nak try wt jugak ^_^

    ReplyDelete

My friend say:

Nuff Ads