Sunday, December 09, 2012

Cigarette, Smoking, and the Effects


Assalamualaikum...

Hari ni tetibe rajin sangat nak update sal rokok, merokok dan efeknya.

Sejam yang lalu, satu post di Facebook telah menarik perhatian aku untuk share kat wall. Berkaitan dengan rokok. Kenapa ye aku minat sangat nak share sal rokok2 bagai? Sebabnya ialah aku pernah ada pengalaman abah seorang perokok. Tapi, Alhamdulillah, abah aku stop merokok masa aku berusia dalam 12 tahun. Mungkin sebab abah segan anak2 dia semua perempuan dan dia pun dah sakit. So, abah stop merokok secara perlahan2. Alhamdulillah, niat baik abah akhirnya tercapai bila arwah berjaya berhenti terus merokok setelah beberapa bulan mencuba.

OK..mari kita start sharing2 link berkaitan rokok ni. Nak cerita lebih2 aku xpandai pun nak elaborate soal rokok ni. So, dah alang2 aku jumpa link berkaitan rokok ni, meh kita bersama2 baca ya. Ada yang dalam bentuk pdf dan juga link website. So, mari kite bersama-sama baca.


All credits goes to blog owner.

Persoalan didalam fikiran aku ialah, kenapa orang sekarang suka merokok? Apa yang membuatkan dorang suka merokok dan macam mana dorang ni boleh terjebak dan sekaligus ketagih merokok? 

Pernah gak aku tanya, ada yang cakap sebab nak ilang stress. Der, dah xde cara lain ke nak ilangkan stress? Baik kau gi tepi pantai pastu jerit kuat untuk ilangkan stress. Abis2 pun ko cuma buat pencemaran bunyi je. Dalam badan ok lagi kot. 

Ada juga yang cakap best tau merokok ni. Adeh...pe ke bendanya la best? Hmm..nikmat sangat ke? Ntah lah..sebab aku xmerokok so aku xtau dan xmo amik tau. Cuma aku selalu pesan kat member2 yang merokok tu supaya usahakan untuk berhenti. Sebagai kawan, ye aku sangat risau sebab arwah abah aku dulu perokok. Masa umur aku nak masuk 18tahun abah sakit teruk dan kena warded dekat sebulan kat hospital. Antaranya ialah radang paru2 akibat merokok. Nasib baik abah dalam lama berhenti. Jadi efeknya agak kurang la jugak. Korang bayangkan kalo sehingga akhir hayat dia merokok, tak ke teruk kes jadinya. 

Memang ajal maut ketentuan Allah, tapi selagi kita diberi peluang untuk bernafas dimuka bumi Allah ni, adalah elok kita jaga kesihatan dengan sebaik yang mungkinkan. Alangkan xmerokok pun boleh dapat sakit, ini kan pulak kalo merokok. Itu cari pasal namanya. 

Yang paling xbest sebab bila merokok bukan si perokok tu je yang dapat efek, tapi yang terhidu bau asap tu pun dapat efek sekali? Hmm...sakit ati skit bab ni. Hmm harus persalahkan si perokok. Walau yang merokok tu bukan ahli keluarga tapi orang sekeliling yang merokok tu hembus asap sampai kita yang terhidu kan? Rasa nak lempang je mulut perokok tu sampai tercampak rokok dari mulut. Dush!!

Oh ye..bagi mereka2 yang ada keinginan nak berhenti merokok tu, ni ada beberapa link yang aku jumpa untuk share ngan korang.

*Tapi yang ni dengar kata orang kurang membantu.

Yang aku nak share ni cara arwah abah berhenti merokok ye. Arwah abah dulu masa mula2 nak berhenti merokok, dia kurangkan dulu hisap rokok. Contoh kalo sehari dalam 5 batang, dia kurangkan separuh. Sambil tu kalo dia teringin je nak merokok, abah makan gula2 hacks yang berangin tu. Rasanya sebab ada rasa rempah2 kot. Lepas tu, abah stop dengan hacks, tapi abah makan gula2 sugus. Hmm, yang ni xtau kenapa. Tapi selalu la mak belikan sugus tu khas untuk abah sampai kitorang pun tumpang sekaki jugak. Hehehe. Time tu abah dah memang kurang merokok tau. Dalam sehari sebatang je, itu pun abah hisap sikit2. Dan pengakhirannya yang paling aku ingat abah makan gula2 kopiko. Itu la yang aku rasa buat abah terus berhenti hisap rokok. Setiap hari ntah berapa puluh biji kopiko abah makan. Mak pun slalu beli kopiko tu dalam peket2 besar. Kitorang sendiri pun ada belikan untuk abah. Macam biasa, selalunya kitorang pun tumpang sekaki gak makan kopiko tu sebab SEDAP.

Tapi tu cara abah aku..kalo nak cuba silakan.

Semoga mereka2 yang baca entri ni takde nak sakit ati bagai kat aku ya. Aku share link2 ni pun sebab aku sangat ambil berat dengan orang yang merokok, tu je. Aku pun ada je kawan2 yang merokok dan aku sentiasa berharap agar dorang diberi kesedaran untuk terus berhenti merokok. In Shaa Allah.
*Dalam hati harap yang seorang tu boleh berhenti merokok. Sekian, terima kasih.

Credits for links goes to all blog owners.

Feel Free To View:

No comments:

Post a Comment

My friend say:

Nuff Ads