Friday, August 27, 2010

AMANAH SAHAM AKHIRAT

Artikel ini diforwardkan oleh rakan se-ofisku. Artikel ini dikeluarkan oleh Jabatan Syariah Etiqa Takaful.

Sabda Nabi s.a.w bermaksud: “Barang siapa memberi makan kepada orang yang berbuka puasa maka dia memperoleh pahala orang berkenaan, dengan tidak mengurangi pahala orang yang berpuasa (penerima makanan) tersebut sedikitpun” (Riwayat Tirmidzi).

Pengajaran daripada maksud hadith:
  • Insentif hebat kepada wanita khususnya mereka yang bergelar ‘Isteri’ yang menyediakan hidangan dan juadah berbuka dan hidangan sahur untuk ahli keluarga.
  • Berikut adalah dialog antara Saidina Ali r.a dan isteri Baginda, Saidatina Fatimah binti Rasulullah s.a.w ketika mereka dengan rela menyerahkan makanan kesayangan mereka kepada anak yatim, fakir miskin dan tawanan perang sedangkan mereka sendiri menahan lapar selama empat hari kerana semata-mata mencari keredhaan Allah s.w.t. Setiap ungkapan perkataan mereka berdua telah dirakam keseluruhannya di dalam Al-Qur’an sebagai pengiktirafan kepada mereka berdua. Berikut adalah maksud ayat 8 hingga 12 dari surah Al-Insan tersebut:
1.    Ayat 8: “Dan mereka (Saidina ‘Ali dan isterinya) memberikan makanan yang dikasihi kepada orang miskin (hari pertama), anak yatim (hari kedua) dan orang tawanan (hari ketiga)”.
2.    Ayat 9: “(Mereka berkata): Kami memberi makanan kepadamu kerana semata-mata mengharapkan keredhaan Allah, kami tidak menghendaki daripadamu sebarang balasan dan tidak pula ucapan terima kasih”.
3.    Ayat 10: “(Mereka berkata lagi): Sesungguhnya kami takut akan tuhan kami (Allah) pada hari di mana, ramai orang yang bermuka masam menjadi tersangat masam”.
4.    Ayat 11: “Kemudian Allah memelihara mereka dari kejahatan pada hari itu dan menganugerahi mereka dengan wajah yang berseri-seri dan hati yang gembira”.
5.    Ayat 12: “Dia (Allah) membalas mereka kerana kesabaran mereka dengan nikmat Syurga dan pakaian sutera”.
  • Bayangkan betapa mereka suami isteri saling sefahaman dalam melakukan amal kebajikan, sanggup mendahulukan orang lain daripada keenakan diri sendiri kerana cinta kasih kepada sesama insan semata-mata mengharapkan keredhaan Allah s.w.t.
Apakah berbaloi pengorbanan mereka tempoh hari dengan kenikmatan yang dapat kita bayangkan untuk mereka yang sedang dikecapi sekarang?.

Artikel ini membuatkan aku terfikir sejenak akan kehidupan ibuku... Allahu akbar! Besarnya pengorbanan ibuku selama ini...
Read more ...

Thursday, August 26, 2010

Ramadan & Syawal

Annyeong...

Hehehe....kalo tgk kat tajuk tu macam serius je bunyinye..tp sebenarnya xla serius pun.
Cuma aku teringat balik semua perkara yang aku dah lalui sepanjang 2 minggu puasa. Letih, lapar n dahaga tu dah perkara biasa je. Aku rasa Ramadan tahun ini adalah yang paling simple yang aku lalui. Xde banyak kenangan yang boleh aku ingat. Hmm...nak kata bosan xjuga. Cuma mungkin sebab mak aku selalu sakit, jadi kami adik beradik xde la meriah sangat. 

Lagi 2 minggu dah nak raya..Semalam dapat gaji..Tapi paling best bila PM Dato' Seri Najib umum bantuan khas untuk Aidilfitri. Hehehe...tetibe je rasa bernafas balik nak raya. Mungkin sebab kali ni banyak sangat pakai duit kot. Malam semalam terus gi beli kasut raya untuk mak aku..Sempat gak aku sambar kasut wedges untuk diri sendiri..buat pakai gi kerja. 

Apa yang aku nak cakap lagi? hmm..xde apa.. ok..

Annyeong
Read more ...

Friday, August 13, 2010

My Eunhyuk With His New CHingu BoA













Seeing all these photos actually makes me jealous..Im wondering if i was the girl who stand next to him.
But its only dream right? Hahah..I shouldnt be jealous..Supposed to be happy.

Read more ...

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Datang Lagi

Salam kepada semua.

Sebaik sahaja masuk waktu maghrib tadi maka 1  Ramadhan telah pun bermula. Solat Tarawih turut dikerjakan dan menjadi amalan bagi umat Islam dibulan Ramadhan ini.
Aku juga tidak ketinggalan untuk menunaikan ibadah puasa ini.
Hmm..bila tiba je bulan puasa, satu perkara yang paling aku suka ialah bila tiba waktu berbuka. Kenapa? Sebab masa nak tunggu masuk waktu maghrib tu rasa macam dh xsabar je tapi bila dah buka xde la makan banyak sangat pun. Hehehe..
Bila dah tiba Ramadhan maka akan tiba la juga kan masa untuk prepare Hari Raya plak.
Bab ni memang kakak aku yang paling hebat sebab dia banyak tahu semua benda. Yang aku plak sekadar buat apa yang patut.
Okla..sekadar nak berkongsi cerita sedikit je.
Selamat berpuasa dan selamat menahan  dugaan puasa.
Semoga Ramadhan kali ini memberi seribu erti dan pengajaran buat kita semua.
Amin

Lots of love <3

Ainimsuju

Read more ...

Thursday, August 05, 2010

I Have My Own Life

Have you ever feeling stress? I always stress with my life. Working life and being adult making me feeling the stress. I dont know why..maybe because i cant handle it or i can handle it but people around me keep pushing me to do everything. Im not a robot not even a slave, but they way some people treat me is like im their slave. Being treat unfair..it's really hurts me lot. Deep in my heart, i cry alone. I feel lonely...I've to be strong...that's what my friends told me. I've try but sometimes, i just cant be strong enough. Im an ordinary person who have my own thought and feeling. I own my life. I dont think people can keep asking me to do everything that i dont want to do. Stop from disturbing my life. 


I need to be alone and spend time for my life too. I dont like people keep bothering my life.
Who are you?? I dont mind unless if you are my mum or my sister or my best friends...but if you're nothing in my life..stop it..i dont like it.. I will hate you.. Hate you..Hate you...


I need privacy in my life..dont bother my life...dont worry bout my life... I can handle it..
Even it sounds arrogant but after all..I have my own life. Understand!!!
Read more ...

Tuesday, August 03, 2010

Artpiece from My Dongsaeng.

Hehe..Im so happy today cos i've chat in twitter with all my dongsaeng and chingu.
Hahaha..we talk so much and more to "borak kosong"..but i do enjoy it.
Below is my dongsaeng, RuiYing's artwork. I love it.So i put it in this blog.
Thank you for making my day so happy.

An artpiece done by me! ^^
@ainimsuju (ainimsuju) @allrisesilvery (jilly)@chloekwy (koh yee)@chohee107 (chohee)@cookie_forever (cookie)@eunhae_love (Ruiying)@jingting96 (jingting)@jlwxgal (june)@kyumiinah (kyumiinah)@shardhae_fishy (shardhae)@wenilex (wenilex) 

All these are my friends in twitter..
ELFs JJang!!!
Read more ...

A Thought Of Mine

These day, im so crazy and addicted with Twitter. Know Y? Hahaha..
I dont know why but i do enjoy online twitter since i get so many friends there and of course my twitter account is specially made for ELF, Super Junior ELF.
Hmm...people keep wondering why do i love Super Junior? My family, my friends and other people also keep asking me why im so in love with those boys from South Korea.
What answer should i give to them? I have no idea bout that since it's not a big problem for me.
Being Suju addict is not what im planning in my life but this is what i call faith.
Hahaha.. Super Junior is so special to me. Why? Cos when im starting to love them, i know that they gonna change the whole of my life, the whole world of mine.
I cant help it but to be honest i do like it. Im getting to be crazy or "gila-gila" when im starting to love them. OMG! I get my whole life back! Yes...it's because Super Junior.
Im not that kind of serious person like what people said. Yeah..when you see or look at me, of course you will say that im a serious person. But its not my fault. Working environment change the whole of my life actually. I must become more matured in order to be accept in the office. I must be bit of serious cos i have to. 
OO..Workind for few years and people said "Anim, you're so matured now".. Hey, dont call me like that la. I hate that. I want to be young forever eventhough nothing last forever like what Eeteuk said. But, please dont keep pushing me to be mature and more serious cos im so tired with all this. I want to be myself...the real Anim who very "kecoh" and "gila-gila" and very cheerfull girl.
Hehehe..suddenly, i falling in love with Super Junior. Omo!!! What kind of love is this? Its not in reality? Hahaha..im the one who chose it. I decided to be Super Junior lover. Know Y?
Because i feel tired to love "namja" (man/lelaki). Of course Super Junior also namja but i love the way they express their feelings to the fans call EverLasting Friend (E.L.F). It so unique.
I've never see in my life, a boy band express their feeling to the fans and they really thought that E.L.F are their girlfriend.
Hey, they always express it through their show and song. Can you find any other artist doing the same things like what they did? The answer is NO!. You will never find it unless you become Super Junior's fan.
I still remember when i went to Super Junior Concert, Super Show 2, the VCR show what Super Junior thought. OOO..it's really touching. You can feel the love. Not expecting myself to drop the tears, but it's naturally drop. Nobody can understand the relationship between Super Junior and E.L.F. Only us know that. People can say anything without knowing the true feeling.
Hmm..the best thing is, when im started to be their fans, i get so many friends from different countries which is i was not expecting that my life will change not a bit but big change of my life.
Seriously, i've so many friends since i've became E.L.F. Im so happy. Deep in my heart, i said to myself that i should thanks to Super Junior for changing my life from a bit boring especially when i online FB, i dont know what to do but now, not only FB, Twitter and blog also help me making so many friends. Hahaha..thats the power of E.L.F.
Learning different language like Hangul, really makes me feel like oo..i've so many things to do in my life and im not boring anymore. Hahaha
To all my friends. thanks for making my life such a beautiful day everyday. You guys are always with me when im sad or happy. Always support me when im down.
To my very special boyfriends..Super Junior..thank you for made up my day. Thanks for reply my twit, comment my FB status and thanks for the most romantic and lovely song No Other. You guys makes me smile everyday.
Gamsahamnida...Saranghaeyo.


Read more ...